DIADA DE LA CIÈNCIA

El passat 14 de març vam celebrar la VIII Diada de la Ciència. Al llarg de tot el matí i la tarda els alumnes de P3, P4 i P5 van realitzar diferents tallers on el més important era experimentar, crear hipòtesis i trobar algunes respostes.



TALLERS P3


EXPERIMENTEM AMB IMANTS

En unes estructures amb forma de T, hi havia enganxades unes "pedres màgiques" que tenien una màgia especial. Tenien una força que feia que alguns objectes s'enganxessin i d'altres no. Els nens i nenes havien de veure quins eren els objectes que si que s'hi enganxaven i quins no. Van classificar-los i aleshores havien d'intentar fer una torra invertida. Fer una torre començant per dalt!! Finalment van descobrir que les pedres màgiques eren imants.





ELS GLOBUS QUE MENGEN

Tenim sal, confeti i globus. Com podem fer que els globus es mengin sal i confeti?. Les respostes acostumen a ser dues:són de mentida i no mengen o -         no tenen boca
Però els asseguro que hi ha una manera de fer-ho. Així doncs van fent propostes: li dibuixem una boca i ho provem, li dibuixem ulls i ho provem, li dibuixem..., li posem sal i confeti pel damunt però cau, l’acostem molt fins que en alguna ocasió se’ns explota el globus...
Ha arribat l’hora de descobrir el misteri: freguem el globus amb roba, llana o inclús amb els cabells i... objectiu aconseguit! Hem fet electricitat estàtica tot i que cadascú ho diu a la seva manera.











MESUREM LA DENSITAT DELS LÍQUIDS.

Primer farem trasvessaments d'aigua en diferents recipients.
Després posarem colorant en tres recipients d'aigua i la barrejarem i observarem que es barregen els colors.
Posteriorment en una proveta hi posarem: mel. Sabó, oli, aigua i alcohol amb colorant i veurem que no es barregen i es col·loquen per capes degut a la seva densitat.








EXPERIMENTEM AMB RAMPES

Es donarà als infants els diferents materials i les rampes amb els seus suports corresponents, per tal de que els nens munten els circuits i experimentin amb els diferents objectes.
Fer baixar boles i cotxes (diferents  tamanys i materials) per la rampa de fusta en diferents plans, fer-hi rodolar pel mateix pla en diferents impulsos o sense impuls.
Es muntarà diferents rampes que ofereixin diferents superfícies de contacte. i es donarà boles de diferent material i mida. La consigna serà que la posin al principi del pla i que les deixin anar observant el lloc on arriba la bola.




BALANCES

Començarem omplint les ampolles i després les posarem a les balances. hi haurà una ampolla de color negre i el pes s’haurà d’igualar amb aquesta.
Les pesarem i ens adonarem que no sempre pesa més on n’hi ha més.
Juguem a pesar-nos i pesar diferents objectes. Després van formular hipòtesis i van veure que no sempre el més gros és el que pesa menys.



TALLERS P4

EXPERIMENTEM AMB EL SO.


Hem observat que si posem un embut en un cap i un altre al final... passa el so per dins, siguin tubs llarg, curts, amples, estrets, de plàstic, de cartró,...


Quan algú posa la boca en un extrem i a l’altre l’orella funciona com a canal per on passa la veu. Per tant hem vist que el so viatja a través d’un canal que, en aquest cas, han sigut els tubs de plàstic i cartró.









EXPLORANT LÍQUIDS: OLI I AIGUA
Els nens i nenes feien prediccions a mesura que avançaven en l'experiment però no tot és el que sembla...
Algunes coses que van dir:
-Si tirem l'aigua de color blau a l'oli tot l'oli es tornarà de color blau.
-Les gotes d'oli les podem desfer si les barregem amb una cullereta.
-Les gotes de colors si les xafem es desfan.

Experimentant hem pogut observar el que passa si tirem una gota d'un color a sobre d'una gota d'un altre color, hem intentat apretar molt fort la gota amb el dit perquè es desfés, hem remenat amb la cullera per veure si aconseguiem barrejar l'oli i l'aigua...

Finalment, descobrim que l'oli i l'aigua no es barregen. L'aigua de colors forma gotes en contacte amb l'oli. Aquestes gotes si les xafem fan gotes més petites tot i apretar-les amb molta molta força!

Ens ho hem passat molt bé!





SURA O NO SURA





Els nens tenen cubells amb aigua i diversos materials. Primer han formulat hipòtesis de cada un dels materials per després experimentar  lliurement.


Han provat,s'han mullat, han construït un vaixell de vela amb closca de nou.


S'ho han passat molt bé. Només cal veure les cares.







TOT DEPÈN DE COM ES MIRI


Els alumnes han pogut observar l'entorn des d'una altra perspectiva, observant-lo a través de lupes, periscopis, prismàtics, ulleres de colors, ulles de mosca, miralls de diferents tipus...  ham fet les seves hipòtesi i prediccions sobre com veiem les coses diferents depenent de com es miri...






CIÈNCIA A LA CUINA








TALLERS P5


EXPERIMENTEM AMB TUBS, RAMPES,...


En aquest taller han pogut experimentar amb tubs de diferents tamanys, llargades, bales, pilotes de tenis, golf, de porex,... Han vist què  passava quan feien un circuit i tiraven una bala a dins.
S'han organitzar per fer circuits conjuntament, han fet hipotesis del què passava.
Al final han descobert que hi ha bales que no passen per alguns tubs, que havien d'aixecar els tubs perquè les pilotes, bales,... baixessin, Cada grup a la rotllana ha comentat les coses que li havien agradat més i per acabar han omplert la fitxa amb el què havien après


EXPERIMENTEM AMB BOMBOLLES

Primerament vam fer  una rotllana per veure què en sabíem de fer bombolles. A continuació vam provar  fer bombolles a l’aigua sense sabó, amb els diferents materials (canyes, embuts, gots, galledes...). En veure que no sortien bombolles, vam afegir el sabó. D’aquesta manera vam veure que sortien moltes bombolles. A mida que anàvem experimentant, fèiem preguntes per tal de descobrir com era més fàcil o difícil fer bombolles, si  amb els embuts grans o amb els petits... Finalment vam recollir i netejar  els diversos materials i vam fer una  rotllana per parlar del que havíem descobert.




PINTA O NO PINTA?

Pinta o no pinta? Aquesta era la pregunta que havíem de resoldre en aquest taller. Però no vam fer servir colors ni pintura, sinó elements de la natura: pètals, escorça, llimones, fang, sorra, carbó, herba, fulles,... i aliments com xocolata, grans de cacau, remolatxa, cafè,...







LA DENSITAT DELS LÍQUIDS 

Per què l'aigua no es barreja amb l'oli?
Conèixer les propietats dels diferents materials (en aquest cas la densitat de l'oli i de l'aigua)
Gaudir manipulant  els materials, descobrir quines característiques canviaran en els objectes si els manipulem i/o transformem.
Deixar  l'aula neta després d'haver-la fet servir






FEM UNA GALÀXIA

Confeccionar un pot de la calma amb la temàtica d'una galàxia
Aniran afegint el material necessari poc a poc i per ordre per tal que un cop tots posats, en el moment de barrejar els ingredients, resulti un pot de la calma amb la decoració tipus galàxia
Constava de posar aigua, pintura, remenar. Afegir purpurina o estrelles, cotó,i així successivament fins a tenir el pot ple,barrejar i posar purpurina a la tapa.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...